Συχνά μια κήλη εμφανίζεται με παρόμοια συμπτώματα τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες, αλλά ορισμένοι τύποι κήλης είναι πιο συνηθισμένοι σε ένα από τα δύο φύλα και κάθε τύπος κήλης έχει συγκεκριμένα συμπτώματα που σχετίζονται με το φύλο, όσο παράξενο κι αν μας φαίνεται αυτό.

Αρχικά, να διευκρινίσουμε ότι κάποιες μορφές κήλης εμφανίζονται με μεγαλύτερη συχνότητα στις γυναίκες απ'ότι στους άνδρες κι αντίστροφα.

Έτσι, στις γυναίκες με μεγαλύτερη συχνότητα παρατηρούμε τις ακόλουθες μορφές κήλης:

• Μηροκήλη: κι αυτό γιατί οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερη λεκάνη. Η μηροκήλη, παρατηρείται πιο συχνά μετά τον τοκετό, σε όσους πάσχουν από δυσκοιλιότητα, κατά τη μετακίνηση μεγάλων φορτίων, σε άτομα αυξημένου βάρους ή με συνεχή και έντονο βήχα.
  • Ομφαλοκήλη και Επιγαστρική κήλη: μορφές κήλης με αυξημένη συχνότητα σε έγκυες γυναίκες, ιδιαίτερα μετά από πολύδυμες κυήσεις όπως δίδυμα ή τρίδυμα. Αυτό οφείλεται στο τέντωμα των μυών της κοιλιακής χώρας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Μεγαλύτερο κίνδυνο φαίνεται να διατρέχουν οι γυναίκες με αυξημένο βάρος, καθώς η παχυσαρκία ενδέχεται να ευθύνεται για τη διάταση στους κοιλιακούς μυς με την πάροδο του χρόνου.
  • Διαφραγματοκήλη: είναι πολύ πιο συχνή στις γυναίκες, ιδιαίτερα με την πάροδο της ηλικίας.

Αντίστροφα, στους άνδρες παρατηρούμε σε αυξημένη συχνότητα τη βουβωνοκήλη και μάλιστα στην ανατάξιμη μορφή της.

Η αιτία έγκειται στην αναπαραγωγική ανατομία του άνδρα, που ευθύνεται για την ευαισθησία του φύλου σε βουβωνοκήλες και στο γεγονός ότι οι όρχεις τους κατεβαίνουν από την κοιλιά τους μέσω του βουβωνικού πόρου κατά τη διάρκεια της εμβρυϊκής τους ανάπτυξης. Το κοιλιακό τους τοίχωμα στη συνέχεια κλείνει, αλλά μπορεί να αφήσει έναν άνδρα με ένα αδύναμο σημείο ή ένα άνοιγμα στο κοιλιακό τους τοίχωμα όπου μια κήλη μπορεί να προεξέχει.

Το κοιλιακό τοίχωμα σε έναν άνδρα ενδέχεται επίσης να εξασθενήσει με την ηλικία. Μια βουβωνοκήλη μπορεί να εκδηλωθεί ως ένα εξόγκωμα στη βουβωνική χώρα που έρχεται και φεύγει ανάλογα με το αν ο ασθενής στέκεται, σηκώνεται, ασκείται ή βήχει ή όχι. Ενδέχεται επίσης να είναι και επώδυνο.

Στους άνδρες, το αδύναμο σημείο είναι συνήθως στο βουβωνικό κανάλι όπου ο σπερματικός λώρος εισέρχεται στο όσχεο. Το προεξέχον έντερο μπορεί να κατέβει στο όσχεο ενός άνδρα και να προκαλέσει ένα πρησμένο και διευρυμένο όσχεο. Ο πόνος μπορεί να ακτινοβολεί προς τα κάτω στον εσωτερικό μηρό ή στο όσχεο.

Σε κάθε περίπτωση όμως η θεραπεία κάθε μορφής κήλης είναι επεμβατική με λαπαροσκοπική ή άλλες πιο σύγχρονες επεμβατικές θεραπείες.

Η ακριβής προτεινόμενη θεραπεία εξαρτάται από το είδος και τη μορφή της κήλης, τα συμπτώματα του ασθενή (άνδρας ή γυναίκα) και φυσικά είναι θέμα κρίσης του εκάστοτε γενικού χειρουργού ανάλογα με το ιστορικό και την κλινική εικόνα του ασθενή που έχει απεναντί του.

Γυναίκα ή άνδρας, η θεραπεία δεν διαφέρει.