Εντεροδερματικό συρίγγιο

Το εντεροδερματικό συρίγγιο είναι μία ανωμαλία που παρουσιάζεται στο στομάχι ή το έντερο κατά την οποία δημιουργείται ένα ‘άνοιγμα’, το λεγόμενο συρίγγιο. Μέσω του συριγγίου επιτρέπεται η διαρροή του περιεχομένου και των γαστρικών υγρών στο δέρμα ή σε άλλα όργανα του σώματος, όπως η ουροδόχος κύστη, ο κόλπος, ο πρωκτός και το παχύ έντερο, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε μόλυνση καθώς και σε άλλες πιο σοβαρές καταστάσεις.
Όταν η διαρροή συμβαίνει σε ένα τμήμα του εντέρου τότε αυτό ονομάζεται «εντερικό συρίγγιο», ενώ εάν περάσει στο δέρμα τότε κάνουμε λόγο για «εντεροδερματικό συρίγγιο».

Το εντεροδερματικό συρίγγιο συνήθως προκύπτει έπειτα από κάποια επέμβαση στο εσωτερικό της κοιλιακής χώρας ή σε παθήσεις του εντέρου. Τα άτομα με χρόνια προβλήματα του πεπτικού συστήματος επίσης έχουν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν συρίγγιο.

Εντεροδερματικό Συρίγγιο – Αίτια που οδηγούν στην πάθηση

Υπάρχουν πολλές αιτίες που οδηγούν στη δημιουργία εντεροδερματικού συριγγίου. Περίπου το 85 – 90% των περιστατικών με εντεροδερματικό συρίγγιο οφείλεται σε προηγηθείσα χειρουργική επέμβαση στην κοιλιακή περιοχή.

Άλλα αίτια που μπορεί να οδηγήσουν στην πάθηση είναι:

• Καρκίνος
  • Θεραπεία με ακτινοβολία στην περιοχή της κοιλίας
  • Εντερική απόφραξη
  • Κάποια λοίμωξη (όπως εκκολπωματίτιδα)
  • Νόσος του Crohn
  • Όγκος
  • Τραυματισμός, όπως κάποια βαθιά πληγή από μαχαίρι ή πυροβολισμό

Εντεροδερματικό Συρίγγιο - Συμπτώματα & Επιπλοκές

Τα συμπτώματα μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με το εάν πρόκειται για εξωτερικό ή εσωτερικό συρίγγιο.

Τα εξωτερικά συρίγγια προκαλούν διαρροή του περιεχομένου μέσω του δέρματος και συνοδεύονται από συμπτώματα όπως:

• Κοιλιακό άλγος
  • Επώδυνη απόφραξη του εντέρου
  • Πυρετό
  • Αυξημένο αριθμό λευκών αιμοσφαιρίων

Στην περίπτωση των εσωτερικών συριγγίων, ο ασθενής μπορεί να παρουσιάζει τα εξής συμπτώματα:

• Διάρροια
  • Αιμορραγία από το ορθό
  • Αίμα στα κόπρανα
  • Λοίμωξη του αίματος ή σήψη
  • Κακή απορρόφηση θρεπτικών ουσιών και απώλεια βάρους
  • Αφυδάτωση
  • Επιδείνωση της υποκείμενης νόσου

Ανάλογα με τον τύπο του συριγγίου, ο ασθενής μπορεί βιώσει ακόμη και ελάχιστα συμπτώματα.

Η πιο σοβαρή επιπλοκή που μπορεί να προκληθεί από το εντεροδερματικό συρίγγιο είναι η σήψη, μια κατάσταση κατά την οποία ο οργανισμός παρουσιάζει σοβαρού βαθμού αντίδραση στα βακτήρια. Σε αυτήν την περίπτωση το περιστατικό κρίνεται έκτακτης ανάγκης, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε επικίνδυνη υπόταση, οργανική βλάβη και, τελικά, στο θάνατο.

Εντεροδερματικό Συρίγγιο - Διαγνωστική Εξέταση

Ο γενικός χειρουργός, αρχικά, θα αξιολογήσει το ιατρικό ιστορικό του ασθενούς, αναζητώντας πιθανές ασθένειες ή χειρουργικές επεμβάσεις που μπορεί να έχουν προκαλέσει το εντεροδερματικό συρίγγιο.
Συνήθως συστήνονται ειδικές αιματολογικές εξετάσεις με σκοπό την εκτίμηση επιπέδων δεικτών φλεγμονής, ηλεκτρολυτών καθώς και πρωτεϊνών οι οποίες συμβάλλουν σημαντικά στην επουλωτική διαδικασία.
Η διαγνωστική διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει επίσης αξονική τομογραφία κοιλίας, συριγγόγραμμα και ακτινογραφίες.

Εντεροδερματικό Συρίγγιο – Θεραπεία

Ορισμένοι τύποι συριγγίων θεραπεύονται (επουλώνονται) μόνοι τους, χωρίς κάποια θεραπευτική παρέμβαση.

Εάν ο γιατρός δεν κρίνει απαραίτητη κάποια επεμβατική διαδικασία, η αντιμετώπιση του εντεροδερματικού συριγγίου επικεντρώνεται στην επαρκή πρόσληψη και απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, καθώς και στην πρόληψη μόλυνσης της πληγής. Αυτό επιτυγχάνεται ως εξής:

• Αυξημένη κατανάλωση (αναπλήρωση) υγρών
  • Διαχείριση για την επαναφορά των ηλεκτρολυτών στα κατάλληλα επίπεδα
  • Διαρκής φροντίδα του τραύματος
  • Αντιβιοτικά
  • Ανοσοκατασταλτικά φάρμακα (εάν το συρίγγιο είναι αποτέλεσμα της νόσου Crohn)
  • Διατροφή με ενδοφλέβια χορήγηση (σε ορισμένες περιπτώσεις)

Εάν η παραπάνω θεραπεία δεν αποδώσει, τότε πιθανόν να χρειαστεί χειρουργική επέμβαση κατά την οποία πραγματοποιείται αφαίρεση του συριγγίου και πιθανόν κάποιου τμήματος του εντέρου.

Επικοινωνία