Όταν αναφερόμαστε στη χολολιθίαση, εννοούμε τη γνωστή και πιο συνηθισμένη πάθηση της χοληδόχου κύστης, δηλαδή τις πέτρες στη χολή.

Η χοληδόχος κύστη είναι ένα όργανο, σε σχήμα αχλαδιού και βρίσκεται κάτω από το ήπαρ (συκώτι). Το ήπαρ εκκρίνει τη χολή, η οποία αποτελεί μία υγρή ουσία που συμβάλλει στη διαδικασία της πέψης μέσα από τη διάσπαση της τροφής. Η χολή ‘ταξιδεύει’ και φτάνει στο δωδεκαδάκτυλο μέσω ενός τμήματος του εντέρου, τα χοληφόρα αγγεία.

Ποιοι είναι οι παράγοντες που συντελούν στην εμφάνιση της χολολιθίασης;

Οι παράγοντες που συντελούν στην εμφάνιση της χολολιθίασης είναι:

• Ηλικία - Από τα 40 έτη και άνω, οι πιθανότητες ανάπτυξης χολολιθίασης αυξάνονται
  • Το φύλο - Οι γυναίκες εμφανίζουν συχνότερα πέτρα στη χολή σε σχέση με τους άντρες
  • Κακή διατροφή - Πολλά λιπαρά
  • Παχυσαρκία
  • Καθιστική ζωή
  • Εγκυμοσύνη
  • Απότομη και μεγάλη απώλεια βάρους
  • Παθήσεις του εντέρου (νόσος του Crohn κ.α.)
  • Γενετική προδιάθεση

Ποια είναι τα συμπτώματα της χολολιθίασης;

Η χολολιθίαση πολύ συχνά δεν εμφανίζει συμπτώματα. Ωστόσο, όταν αυτά εκδηλώνονται, ο ασθενής μπορεί να παρουσιάσει:

• Έντονο πόνο (κολικός) επιγαστρικά και στο δε. τμήμα της κοιλιάς
  • Δυσπεψία
  • Δυσφορία
  • Ναυτία
  • Τάση για εμετό
  • Εφίδρωση

Βέβαια, τα συγκεκριμένα συμπτώματα μπορούν να εκδηλωθούν και σε άλλες παθήσεις όπως είναι η γαστρίτιδα ή το έλκος στομάχου.

Χολολιθίαση

Η χολολιθίαση, επίσης, μπορεί να παρουσιάσει επιπλοκές, όπως είναι η χολοκυστίτιδα, η χολαγγειίτιδα και η παγκρεατίτιδα, οι οποίες εκδηλώνονται με:

• Έντονο πόνο (κολικός)
  • Πυρετό με ρίγη
  • Ίκτερο
  • Αποχρωματισμό κοπράνων
  • Έντονα σκουρόχρωμα ούρα

Πώς γίνεται η διάγνωση για τη χολολιθίαση;

Η διάγνωση για τη χολολιθίαση σε πολλές περιπτώσεις, όπου είναι ασυμπτωματική, γίνεται τυχαία, κατά τη διάρκεια διενέργειας υπερηχογραφήματος άνω κοιλίας.
Όταν ο ασθενής αισθάνεται έντονα συμπτώματα, τότε θα απευθυνθεί σε εξειδικευμένο ιατρό, ο οποίος θα κάνει την εκτίμηση μέσα από τη λήψη του ιατρικού ιστορικού και την κλινική εξέταση.
Σε συνδυασμό με τις απεικονιστικές εξετάσεις, θα δοθεί και η τελική διάγνωση για τη σοβαρότητα της πάθησης.

Χολολιθίαση – Θεραπεία

Η θεραπεία της χολολιθίασης είναι η χειρουργική επέμβαση, κατά την οποία πραγματοποιείται χολοκυστεκτομή, δηλαδή η χοληδόχος κύστη αφαιρείται.
Η ένδειξη για χολοκυστεκτομή αφορά σε ασθενείς που παρουσιάζουν συμπτώματα (10% με 20% των ατόμων με χολολιθίαση εκδηλώνουν συμπτώματα).

Λαπαροσκοπική Αποκατάσταση της Χολολιθίασης

Η λαπαροσκοπική αποκατάσταση της χολολιθίασης αποτελεί τον αποτελεσματικότερο και λιγότερο επεμβατικό τρόπο για την αντιμετώπισή της.
Με την λαπαροσκόπηση, αφαιρείται η χοληδόχος κύστη μέσω 4 μικρών τομών (χιλιοστά) στο κοιλιακό τοίχωμα. Με τη χρήση του ειδικού εργαλείου (λαπαροσκοπίου), ο γιατρός αποκτά ξεκάθαρη εικόνα στο εσωτερικό, καθώς αυτό συνδέεται με υψηλής ευκρίνειας οθόνη.

Η λαπαροσκόπηση είναι μία ελάχιστα επεμβατική μέθοδος με πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα. Αυτά περιλαμβάνουν:

• Μικρή αιμορραγία
  • Σύντομη νοσηλεία