Οξεία Σκωληκοειδίτιδα

Οξεία σκωληκοειδίτιδα είναι η φλεγμονώδης πάθηση που εμφανίζεται στη σκωληκοειδή απόφυση. Πρόκειται για μία πολύ συχνή πάθηση που παρουσιάζεται κυρίως σε άτομα παιδικής και εφηβικής ηλικίας και απαιτεί άμεση αντιμετώπιση.

Τι είναι η σκωληκοειδής απόφυση;

Η σκωληκοειδής απόφυση είναι μέρος του παχέος εντέρου που τοποθετείται στη δεξιά πλευρά της κοιλίας, στο επίπεδο κάτω από τον ομφαλό. Το μήκος της κυμαίνεται στα 5 με 12 εκατοστά και βρίσκεται στο αρχικό τμήμα του παχέος εντέρου στο σημείο όπου το λεπτό έντερο καταλήγει και συναντά το τυφλό.

Μέχρι πρότινος, η χρησιμότητα της σκωληκοειδούς απόφυσης ήταν υπό αμφισβήτηση. Ωστόσο, τελευταίες έρευνες αναδεικνύουν τη σημαντικότητά της, καθώς πρόκειται για ένα όργανο που συντελεί στην κατάλληλη λειτουργία του εντέρου και στο ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού.

Πώς προκαλείται η οξεία σκωληκοειδίτιδα;

Η οξεία σκωληκοειδίτιδα συνήθως προκαλείται από βακτηριδιακή λοίμωξη, η οποία προκύπτει από την απόφραξη του αυλού της. Η απόφραξη μπορεί να συμβεί εξαιτίας:

• Συγκέντρωσης περιττωμάτων, αλάτων ασβεστίου και κοπράνων
  • Υπολειμμάτων από τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά)
  • Λεμφοειδούς υπερπλασίας
  • Ιογενών λοιμώξεων
  • Εντεροκολίτιδας

Η απόφραξη οδηγεί σε λοίμωξη, θρόμβωση ή, σε κάποιες περιπτώσεις, ρήξη της σκωληκοειδούς απόφυσης (περιτονίτιδα).

Συμπτώματα Οξείας Σκωληκοειδίτιδας

Σε πολύ μικρές ηλικίες ή σε άτομα άνω των 65 ετών, τα συμπτώματα της οξείας σκωληκοειδίτιδας είναι ήπια.

Σε άλλες περιπτώσεις, τα συμπτώματα ποικίλλουν και μπορεί να είναι:

• Δυσφορία κοντά στην περιοχή του ομφαλού, η οποία μεταφέρεται στο δεξί κάτω τεταρτημόριο της κοιλίας
  • Ξαφνικός, έντονος και επίμονος πόνος
  • Πόνος ο οποίος επιδεινώνεται κατά την κίνηση, με τη βαθιά αναπνοή, το βήχα, το φτέρνισμα, το περπάτημα ή το άγγιγμα
  • Δυσκοιλιότητα και αδυναμία απελευθέρωσης αερίων
  • Δέκατα
  • Ταχυκαρδία
  • Πρήξιμο στην περιοχή της κοιλίας
  • Απότομη διακοπή του κοιλιακού άλγους κατόπιν εμφάνισης άλλων συμπτωμάτων (ένδειξη ρήξης)
  • Ναυτία και εμετός
  • Στοματική κακοσμία
  • Επώδυνη συχνοουρία

Πώς γίνεται η διάγνωση για την οξεία σκωληκοειδίτιδα;

Η διάγνωση για την οξεία σκωληκοειδίτιδα γίνεται από εξειδικευμένο γενικό χειρουργό, ο οποίος πραγματοποιεί λήψη ιατρικού ιστορικού και φυσική εξέταση.  Ο γιατρός θα αποκλείσει άλλες παθήσεις όμοιας συμπτωματολογίας και θα κρίνει αν απαιτούνται εξετάσεις απεικονιστικού ελέγχου.
Το υπερηχογράφημα αποτελεί χρήσιμη εξέταση για την ανάδειξη των διαστάσεων και των ευρημάτων υγρού που έχουν προκληθεί από τη φλεγμονή.

Ποια είναι η θεραπεία για την οξεία σκωληκοειδίτιδα;

Η θεραπεία στην περίπτωση της οξείας σκωληκοειδίτιδας πρέπει να είναι άμεση. Ο ασθενής θα πρέπει να επικοινωνήσει αμέσως με το γιατρό του. Εάν υπάρχει σχηματισμός αποστήματος, τότε μπορεί να χρειαστεί να γίνει λήψη αντιβιοτικών και να καθοριστεί επέμβαση εκτομής της σκωληκοειδούς απόφυσης τις επόμενες ημέρες.

Λαπαροσκοπική αποκατάσταση οξείας σκωληκοειδίτιδας

Η λαπαροσκόπηση είναι μία σύγχρονη, ελάχιστα επεμβατική μέθοδος που εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια με απόλυτη επιτυχία. Ο ασθενής απαλλάσσεται από την ταλαιπωρία του ανοικτού χειρουργείου με τις μεγάλες τομές, την αιμορραγία, τις επιμολύνσεις και τη μακρά νοσηλεία.

Η επέμβαση με τη λαπαροσκοπική μέθοδο πραγματοποιείται μέσω 3 πολύ μικρών τομών, οι οποίες αποτελούν δίοδο για την εισχώρηση ειδικών εργαλείων. Το λαπαροσκόπιο (εργαλείο με κάμερα) συνδέεται με μόνιτορ άριστης ανάλυσης. Έτσι, ο γιατρός είναι σε θέση να εκτελεί την επέμβαση σε συνθήκες ακρίβειας και απόλυτου ελέγχου. Η ευκρινής οπτική επαφή με το εσωτερικό της κοιλίας, επιτρέπει στο γιατρό να ελέγξει άλλα προβλήματα που μπορεί να υπάρχουν στην ευρύτερη περιοχή.

Ο ασθενής την επόμενη μέρα μπορεί να μεταφερθεί στην οικία του και πολύ σύντομα επιστρέφει στις καθημερινές δραστηριότητές του.