Πεπτικό Έλκος

Το πεπτικό έλκος αποτελεί μία ασθένεια κατά την οποία το βλεννογόνο του στομάχου ή του δωδεκαδάκτυλου διαβρώνεται. Συνήθως, είναι αποτέλεσμα φλεγμονής που οφείλεται στο ελικοβατηρίδιο του πυλώρου (H. Pylori), καθώς και στα οξέα του στομάχου. Το πεπτικό έλκος είναι μία ιδιαίτερα συχνή πάθηση από την οποία πάσχει μεγάλο ποσοστό του γενικού πληθυσμού παγκοσμίως.

Πεπτικό Έλκος – Ποια είναι τα συμπτώματα που προκαλεί;

Τα συμπτώματα που προκαλούνται από το πεπτικό έλκος είναι:

• Κοιλιακός πόνος, ο οποίος εκτείνεται μέχρι το θώρακα – Είναι το πιο χαρακτηριστικό σύμπτωμα της πάθησης και κυμαίνεται από ήπιο έως πολύ σοβαρό.

• Αίσθημα καύσου (καούρα) στην περιοχή της κοιλίας έπειτα από κατανάλωση τροφών.

• Ναυτία που προκαλείται από τη διαταραγμένη ισορροπία των οξέων στο στομάχι και παρουσιάζονται κυρίως το πρωί με το ξύπνημα – Μπορεί να συνοδεύεται από έμετο.

• Αίσθημα φουσκώματος.
  • Σκουρόχρωμα κόπρανα.

• Ανεξήγητη απώλεια βάρους.

Πεπτικό Έλκος – Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου;

Οι παράγοντες κινδύνου για τη δημιουργία πεπτικού έλκους είναι οι εξής:

• Ελικοβακτηρίδιο Πυλώρου
    Περίπου το 20% των ανθρώπων που παρουσιάζουν λοίμωξη με το συγκεκριμένο μικρόβιο, θα εμφανίσουν πεπτικό έλκος. Δεν είναι ξεκάθαρος ο τρόπος μετάδοσης του ελικοβακτηριδίου πυλώρου. Θεωρείται ότι μεταδίδεται από άνθρωπο σε άνθρωπο μέσω στενής επαφής (όπως είναι το φιλί) και μέσω του φαγητού και του νερού.

• Τακτική λήψη μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων (ΜΣΑΦ)
    Η λήψη ΜΣΑΦ προκαλεί ερεθισμό στο βλεννογόνο του στομάχου και του λεπτού εντέρου. Οι ασθενείς που λαμβάνουν αυτά τα φάρμακα έχουν 5 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης πεπτικού έλκους σε σχέση με το γενικό πληθυσμό.

• Λήψη άλλων φαρμάκων
    Η λήψη ορισμένων άλλων φαρμάκων μαζί με ΜΣΑΦ, όπως στεροειδή, αντιπηκτικά, ασπιρίνη, εκλεκτικοί αναστολείς επαναπρόσληψης σεροτονίνης, κ.α. μπορεί να αυξήσει σημαντικά την πιθανότητα εμφάνισης ελκών.

• Επιβαρυντικός τρόπος ζωής
    Κακές συνήθειες που επιβαρύνουν τον οργανισμό και αυξάνουν τις πιθανότητες πεπτικού έλκους είναι το κάπνισμα, το αλκοόλ, τα λιπαρά και οι καυτερές τροφές.

Πεπτικό Έλκος – Διάγνωση

Η διάγνωση του πεπτικού έλκους τίθεται από γαστρεντερολόγο αλλά και γενικό χειρουργό. Ο εξειδικευμένος γιατρός θα πραγματοποιήσει λήψη του ιατρικού ιστορικού του ασθενούς και, αξιολογώντας τη συμπτωματολογία του, θα ορίσει τις απαραίτητες παρακλινικές εξετάσεις.
Ο έλεγχος γίνεται μέσω γαστροσκόπησης.

Σε αναζήτηση ύπαρξης του ελικοβακτηριδίου του πυλώρου, το οποίο σχετίζεται με το πεπτικό έλκος, θα πραγματοποιηθεί βιοψία.

Πεπτικό Έλκος – Θεραπεία

Η θεραπεία για το πεπτικό έλκος είναι σχεδόν πάντα συντηρητική, σπανιότερα πλέον χρειάζεται επεμβατική αντιμετώπιση.

Η συντηρητική θεραπεία στοχεύει στην εξαφάνιση του ελικοβακτηριδίου πυλώρου και στη μείωση της οξύτητας στο στομάχι. Σημαντική είναι και η αλλαγή συμπεριφοράς. Περιληπτικά η θεραπεία περιλαμβάνει:

• Τροποποίηση στις διατροφικές συνήθειες του ασθενούς
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Τακτική ιατρική παρακολούθηση ασθενών που βρίσκονται σε ομάδες υψηλού κινδύνου υποτροπής και επιπλοκών (αυξημένη ηλικία, νεφροπάθεια, κ.α.)

Πεπτικό Έλκος – Χειρουργική Αντιμετώπιση

Μία από τις πιο σοβαρές επιπλοκές που προκαλεί το πεπτικό έλκος και χρήζει άμεσης χειρουργικής αντιμετώπισης είναι η διάτρηση του γαστρικού ή δωδεκαδακτυλικού έλκους. Σε αυτήν την περίπτωση, το περιεχόμενο που βρίσκεται στο στομάχι εκκρίνεται στην κοιλία και οδηγεί σε περιτονίτιδα. Συνεπώς, η χειρουργική αντιμετώπιση πρέπει να είναι άμεση, καθώς σε διαφορετική περίπτωση υπάρχει αυξημένος κίνδυνος σηψαιμίας.

Σε κατάλληλες περιπτώσεις μπορεί η χειρουργική αντιμετώπιση της διάτρησης του έλκους να είναι η λαπαροσκόπηση. Πρόκειται για ελάχιστα επεμβατική και ασφαλή τεχνική, κατά την οποία το έλκος που έχει υποστεί διάτρηση συρράπτεται και στη συνέχεια πραγματοποιείται καθαρισμός της κοιλίας. Συνήθως όμως γίνεται ανοικτή τομή για την άμεση αποκατάσταση του τοιχώματος του στομάχου ή του δωδεκαδακτύλου και αποφυγή των σοβαρών επιπλοκών, που μπορεί να δημιουργηθούν.